O Celu
Już w młodszym wieku szkolnym wiele dzieci za
główną pozaszkolną aktywność ma klikanie myszką, przesuwanie kciuka po ekranie
telefonu, a bardziej aktywni obsługują kilka guzików dżojstika. O swobodnej
zabawie na świeżym powietrzu wspomagającej wszechstronny, naturalny rozwój
dziecka, z różnych względów coraz częściej zapominamy. Tymczasm dzieci i
młodzież potrzebują alternatywnych zajęć, które umożliwią wyćwiczenie
koordynacji ruchów, zręczności, wytrwałości w dążeniu do celu, koncentracji,
cierpliwości, nauczą planowanej pracy zgodnie z instrukcją lub też umożliwią
działania kreatywne. To wszystko dają
nam zajęcia plastyczne, a oprócz tego powstaje konkretny efekt - powstaje
jakieś dzieło.
Im wcześniej dzieci odnajdą radość w klejeniu, cięciu,
składaniu, ugniataniu, rysowaniu, malowaniu, lepieniu, rolowaniu, szyciu czy
szydełkowaniu, tym lepiej. Sześciolatki w szkole muszą mieścić poznane litery w
odpowiednich liniach, a to wymaga dużej sprawności manualnej. Dzieci ze słabo
rozwiniętą małą motoryką, nawet bardzo inteligentne, mają trudny szkolny start
i często z tego powodu zniechęcają się do nauki. Zapobiec temu można w bardzo prosty i dający
wiele radości sposób, a mianowicie przez prace plastyczne.
Obszary w mózgu
odpowiedzialne za zręczność manualną i za rozwój mowy, leżą obok siebie i
wzajemnie na siebie wpływają. A więc, im więcej pomysłów, tym lepiej.
Będzie mi
miło, jeżeli ktoś zaczerpnie pomysł z tego bloga, a jeszcze przyjemniej, jeżeli
napisze o tym w komentarzu. Być może przyśle również własną propozycję, jak
można taką pracę ulepszyć, zmodyfikować dla dzieci młodszych, wykonać przy
wykorzystaniu innych materiałów itd.
Nie przejmuję odpowiedzialności za ewenteualne wypadki, ani za efekt prac wykonanych na podstawie moich zdjęć i intrukcji. Każdy nauczyciel, wychowawca, rodzic sam musi oszacować, czy proponowane przeze mnie prace i wykorzystywane materiały są bezpieczne i odpowiednie dla dzieci, z którymi on pracuje.
Nie przejmuję odpowiedzialności za ewenteualne wypadki, ani za efekt prac wykonanych na podstawie moich zdjęć i intrukcji. Każdy nauczyciel, wychowawca, rodzic sam musi oszacować, czy proponowane przeze mnie prace i wykorzystywane materiały są bezpieczne i odpowiednie dla dzieci, z którymi on pracuje.
0 komentarze:
Prześlij komentarz